14.4.18

San Ignacio (Belize)

De camping bij het Nationale Park Yaxha is gratis en je staat er in het volslagen duister. Er zijn wc's, maar geen internet. Het uitzicht op het meer maakt dit tot een idyllische plek. Er kwamen gisteravond ook nog twee fietskampeerders aan en toen we vertrokken een oude Argentijnse Volkswagenbus met een jongeman.

Yaxha, drie piramides naast elkaar
Vanochtend hebben we vanaf 8 uur de tempels en piramides van Yaxha bezocht. Tijdens de twee uur die onze rondwandeling duurde kwamen we welgeteld één andere bezoeker tegen.

Yaxha, uitzicht vanaf piramide op het meer
Waarom hier zo weinig bezoekers komen zal te maken hebben met de zeer slechte weg van 13 km er naar toe. We deden er 40 minuten over.

Een nog volledig bedekte piramide van 35 meter hoog
En het moet gezegd, Tikal is wel van de buitencategorie. Als je daar bent geweest, voegt Yaxha niet zo veel meer toe.

De verstilde omgeving is wel heel speciaal, evenals de ligging aan een meer. De brulapen verstoren overigens wel regelmatig de stilte.

En toen was het tijd om afscheid van Guatemala te nemen en de grens over te steken naar Belize, het zevende land op onze reis.
De grensformaliteiten gingen heel vlot en na 45 minuten waren we klaar.

We reden maar 18 kilometer het land in en zijn gestopt in de plaats San Ignacio. Hier is een mooie camping, Mana Kia, met voor de afwisseling eens goede voorzieningen waaronder snel internet. We konden ook oudere berichten nu voorzien van foto's.

Wel zijn we sinds gisteren in een hittegolf terechtgekomen, met de hoogste temperatuur van 38 graden Celsius en een nog hogere gevoelstemperatuur. De plaatselijke bevolking vindt dit ook wel wat heet. Morgen zien we regen en lagere temperaturen in het vooruitzicht.

Het is even wennen dat de officiële taal hier Engels is, hoewel we op straat nog vaak Spaans horen en ook diverse plaatsnamen zijn Spaans. Belize heette vroeger Brits Honduras.