17.1.18

Panama City (5)

Gisteravond kwam het bericht dat de camper afgehaald kon worden. Dus vandaag ging Jan naar de haven Manzanillo in Colon. Het klinkt alles gemakkelijker dan de werkelijkheid bleek te zijn.

Onze "Panama papers"
Eerst met de metro, dan de bus naar Colon en vervolgens een taxi naar de haven, dat is het gemakkelijke deel.
Daar maakte ik de fout eerst naar de douane te gaan, maar ik moest eerst naar de reder om daar papieren in orde te maken. Dat kostte zeker een halfuur. Dit was ondanks het feit dat ik een helper had ingehuurd die mij door de chaotische bureaucratie zou heen helpen.
Daarmee was ik al drie taxiritten verder, want die kantoren liggen niet op loopafstand van elkaar. Bij de douane duurde het vervolgens een klein uur voor alles geregeld was. Merkwaardig was dat er ook nog een ondertekende verklaring moest worden opgesteld, waar ik nooit iets over gehoord had en die me na onderhandelen 10 dollar kostte. Pure oplichterij als je het mij vraagt, want ze zeiden dat ik anders vandaag de auto niet mee zouden krijgen. Ook geen bonnetje natuurlijk.

Uiteindelijk was de papierwinkel gereed en gingen we naar een omheind parkeerterrein met opnieuw een douanekantoor. Hier moest ook nog eens 90 dollar worden afgerekend, deze keer wel met een officiële rekening.

Klaar voor vertrek, in de parkeergarage van het hotel
Gelukkig was de camper onbeschadigd aangekomen en ook van de inventaris leek niets te ontbreken. Eindelijk, na 5 taxiritten, 5 kantoortjes en 3,5 uur kon ik wegrijden. De 70 km terug naar Panama Stad verliepen vlekkeloos, zij het dat twee van de drie tolstations onderweg onbemand zijn. Je moet blijkbaar iets op je voorruit hebben om de slagboom open te laten gaan.
Twee keer stond ik dus hulpeloos voor een gesloten slagboom, maar na een paar seconden ging hij toch open. Rara.

Hier begint dus echt onze road trip door Midden- en Noord-Amerika. Even afwachten nog hoe Janny zich morgen voelt. Het dieptepunt van de griep lijkt wel voorbij, maar of ze al in staat is om verder te reizen moeten we morgen vaststellen.

Geen opmerkingen: